Van Oamaru naar Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu Van Oamaru naar Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu

Van Oamaru naar Queenstown

Door: Jacob Jan en Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke of Jacob Jan

28 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hallo allemaal,

Hier weer een bericht van ons.

Na het pinguïns kijken zijn we verder gereisd naar het Schotse Dunedin. Halverwege zijn we gestopt bij de Moeraki Boulders, dit zijn ronde stenen op het strand. Heel apart om te zien. Eenmaal aangekomen in Dunedin vragen we ons sterk af waarom ze een stad hebben gebouwd op een bijna onmogelijke heuvel/berg. Dit betekent wel dat je op elke hoek van de straat een mooi uitzicht hebt over de stad.
Het was erg mooi weer en de camping is voorzien van zwembad en bubbelbad Yeah!

Dinsdag 22 januari zijn we in Dunedin gebleven, hier hebben we de steilste straat van de wereld bewandeld. In de middag een stukje verderop naar Otago Peninsula gereden om even lekker uit te waaien. We hebben verschillende zeehonden gespot, daarna lekker gegeten op de parkeerplaats (omdat het kan) en toen het bijna donker werd hebben we de blauwe pinguïns van dichterbij gezien en legaal gefilmd.
Na dit frisse avontuur kwam het volgende avontuur: de terugweg in het donker! We hadden drie keuzes: links tegen de rotsen, rechts de zee in of het veilige midden. We hebben het laatste gekozen en is ons goed bevallen.

Woensdag 23 januari reden we rustig aan door naar het zuid oosten en hebben een lekker TipTop ijsje gegeten. Einde van de middag hebben we afgesproken met oude bekenden uit Hoogwoud/Wognum. Dit zijn Lisa & Rob Kuin en wonen al 7 jaar in Tapanui. Hier hebben we lekker gegeten en mooi aan gezeten. Erg gezellig!

Donderdag 24 januari, besloten om een nachtje langer te blijven maar wel die dag een mooi rondje te rijden. Met wat tips van onze vrienden gingen naar het gebied wat de Catlins heet. In dit bosrijke gebied langs de kust hebben we Nugget Point (vuurtoren), een waterval en de Cathedral Caves bezocht. Dat laatste konden we alleen bezoeken met laag water. (low tide). Dus toen het toid was, via een steil bospaadje en een stukje strand naar de door de zee geslagen grotten. Heel indrukwekkend! Daarna zijn we met een mooie zonsondergang terug naar Tapanui gereden waar we weer warm werden ontvangen.

Vrijdagochtend zijn we al vroeg vertrokken om naar de vooraf geboekte Doubtful Sound Overnight Cruise te gaan. Om 12.30 uur konden we op de eerste boot stappen. Vanaf deze boot zagen we al prachtige landschappen, maar dit was eigenlijk ‘slechts’ de veerboot over het Manapouri meer. Aan de overkant stond een bus op ons te wachten, deze bracht ons naar het begin van de Doubtful Sound fjorden. Hier stapten we op het schip (de Fiordland Navigator) waar we de nacht doorbrachten. Van het vriendelijke personeel kregen we kamer 1 toegewezen, het zag er netjes uit. Na een stukje varen konden we deelnemen aan de wateractiviteiten, wij kozen voor kayakken. Lekker met de stroom mee, gelukkig kwam het schip ook achter ons aan, dus we hoefden niet tegen de wind in! :) Jacob Jan heeft ook nog gezwommen, Marijke vond dit te koud (16 graden).
We hebben gezellig met een groepje andere toeristen gegeten. Die avond hebben we zeehonden gezien en een (verdwaalde?) Fiordland kuifpinguin, die normaliter niet te zien is in deze tijd van het jaar. Leuk!

De volgende ochtend werden we al vroeg (6:30) gewekt door het opstarten van het schip. Die ochtend kwam het beste moment van de cruise; de motor ging uit, de generator ging uit, de monden dicht en we konden genieten van het geluid van de natuur. Heerlijk! We hebben erg genoten van de cruise. Tussen de middag waren we terug en reden direct door naar de volgende camping in Te Anau. Na even een lunch zijn we gaan rijden richting Milford Sound. Onderweg zijn we gestopt bij de Mirror Lakes, die helaas niet echt spiegelden toen wij er waren. We reden verder langs een waterval, door de steile lange ‘Homer’-tunnel en door bergpassen. Erg mooi om te zien allemaal. Aangekomen bij Milford Sound moesten we al snel weer terug, omdat de tunnel en bergpas om 19:00 uur zou sluiten! Dus vlug weer terug. Na onszelf veilig te hebben gesteld, hebben we op een parkeerplaats/camping eten gemaakt. Eenmaal terug in Te Anau hebben we nog een ijsje gehaald in het dorpje.

Zondag stond Queenstown op het programma. Onderweg gestopt bij een helder meer, en gingen we pootje baden met de mooie bergen op de achtergrond. Vervolgens naar de camping. Lekker relaxen bij de camper, want het was warm. We hebben gereserveerd voor een Jetboat voor maandagochtend, spannend! Einde van de middag zijn we met de Gondola (kabelbaan) omhoog gegaan. Hiermee kun je uitkijken over heel Queenstown, super mooi met al dat water! ‘s Avonds hebben we gebarbecued op een gezamenlijke barbecueplaats van de camping. Het zag er zo grappig uit, daar wilden we graag gebruik van maken. We gingen op tijd naar bed, we waren bekaf en moesten weer vroeg op.

Volgende week weer meer.

We hebben wederom een stukje vermaak voor jullie: kort, krachtig en prachtig. Als ie te snel gaat, kijk je hem lekker nog een keer! ;)

De link naar het filmpje: http://youtu.be/CTwwLwB_LqQ (hier moet je op klikken)

Groetjes Jacob Jan en Marijke

• 28 Januari 2013 - 23:24

Jacqueline:

super mooi!! het is zo veel groener dan toen ik er was :O maar wel jammer van het mirror lake, jullie mogen mijn foto's wel lenen :)
    Heel veel plezier, en niet te haastig naar Haast, want die route is ook super mooi :)

• 28 Januari 2013 - 23:36

wat super mooi en gaaf! Ik ben enorm jaloers! Enjoy enjoy! xxx

• 29 Januari 2013 - 07:15

Tom:

Ziet er erg mooi uit allemaal!!

• 29 Januari 2013 - 08:03

Tiny:

Ja dat is mooie wat jullie allemaal doen, het filmpje is ook leuk hoor.
    Ik geniet met jullie mee! liefs Tiny en simon

• 29 Januari 2013 - 10:41

Yvonne:

Hoi piepeloi,
    Jullie hebben weer een onwijs gaaf filmpje gemaakt.
    Super om naar te kijken.
    Leuk dat jullie zoveel ondernemen.
    Genieten He!!!!!
    Zoen Yvonne

• 29 Januari 2013 - 16:48

Karin:

Door jullie leuke filmpjes, zijn wij ook een beetje met jullie mee. Leuk dat jullie dit nu al met ons delen.

• 29 Januari 2013 - 17:34

Jolene, De Wandelende Encyclopedie:

Wat een leuk verslag weer! En de foto's te mooi gewoon, word er jaloers van ;).

Nog even terugkomend op Dunedin: Dat betekend hetzelfde als Edinburgh. Keltische naam is Dun Eidann en Dun betekend fort of burcht, dus dat verbasterd tot Dunedin of Edinburgh. Laat het maar aan de schotten over om op een onmogelijk stuk land een vesting te starten ;). Dunedin is door een paar schotten begonnen. Haha.

Ok, dan zal ik nu mijn hoofd weer afsluiten en weer genieten van jullie mooie foto's :)

X Jo

• 31 Januari 2013 - 12:12

Koen:

Super mooi en wat creatief!
    Jacob... Wat zag ik nou op 0:50..? Bizar gewoon...

Groetjes!

• 31 Januari 2013 - 16:54

Milou:

Mooi hebben jullie toch nog mijn verjaardag gevierd met een lekker ijsje.
    Geniet van de rest van de vakantie
    Groetjes milou

• 02 Februari 2013 - 14:25

...........ons:

Met behoorlijke jaloerse blikken en zittend achter het glas
    zien en lezen we de mooie dingen die jullie beleven en doen,
    ga zo door, dan kunnen wij een béétje mee genieten .

Groeten uit het Praathuis .