Cuba - dag 13 t/m 18 - Reisverslag uit Spanbroek, Nederland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu Cuba - dag 13 t/m 18 - Reisverslag uit Spanbroek, Nederland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu

Cuba - dag 13 t/m 18

Door: Jacob Jan & Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke of Jacob Jan

08 Juni 2016 | Nederland, Spanbroek

Dag 13 - 3 juni - De Amerikanen komen er aan
Na ons laatste uitgebreide casa-ontbijt (met extra sap omdat wij het die dag ervoor hadden opgemaakt) nog even met Octavio gepraat. Hij vertelde ons dat hij met het hotel gesproken had. Hij zei dat wij naar het Japanse restaurant moesten gaan en bij aankomst even moesten vragen naar de manager Kirenia. Vervolgens legde hij ons de route uit naar het fort ‘El Morro’ iets ten zuidwesten van Santiago de Cuba en naar het resort, ruim 200 km naar het noorden. We gaven onze opa en oma een dikke kus en een klompje, waarop wij dan weer wat mango’s kregen van hen. Aangekomen bij het fort liepen er naast (natuurlijk weer) onze Friese vrienden ook een heleboel Amerikanen die die ochtend waren aangekomen met hun cruise-schip. Zij kwamen met bussen vol aan bij het fort. Dit alles onder toezicht van een heleboel politie, ongelooflijk. Na te hebben betaald voor het parkeren en de entree van het fort konden we vrij rondlopen. Er waren vele trappen en ruimtes in het fort, het zag er prachtig uit en had op vele plaatsen uitzicht op de zee. Er was ook een á capella - koortje in een ruimte met mooie akoestiek, het klonk heel mooi. Jacob Jan gaf hen een als een ‘bootje’ gevouwen biljet van 1 CUC als fooi. Dit vonden ze geweldig! Ze wilden met ons op de foto in plaats van andersom! Na nog een aantal mooie foto’s van het fort, het uitzicht en de vele hagedissen met een krulstaart zijn wij weer teruggelopen naar de auto. De parkeerwachter probeerde ons ondanks de politie nog stiekem een doos (nep)sigaren te verkopen. Dit hebben wij afgewezen en zijn op weg gegaan, onze laatste rit met de auto. De rit verliep (naast de bekende omstandigheden) goed tot dat de airco een soort mist begon uit te blazen: stuk! In zo’n land als deze niet heel prettig! Maar we vonden het ook niet meer de moeite waard om uren kwijt te zijn aan het zoeken naar een aangesloten garage en reparatie ervan. Dus ramen open en af en toe weer even airco, hiermee hebben we het gered tot aan het resort. Nog even 5 CUC getankt en hopen dat het indicatie-lampje niet uitgaat (we moesten hem net zo vol inleveren als we hem gekregen hadden). Aangekomen bij het resort vroegen wij, zoals met Octavio afgesproken, naar Kirenia. Verschrikte reacties aan de balie: maar dat is de manager! Toen we het uitlegden werd het duidelijk en hebben we uiteindelijk de manager gesproken. Alle restaurants (behalve natuurlijk het buffet) waren al volgeboekt, maar omdat wij vrienden van Octavio waren kon de manager wel iets voor ons regelen voor de komende 3 dagen. Puur vriendjespolitiek dus, maar oke. Alleen vanavond zou niet meer lukken, dus moesten we dan naar het buffet. We werden met een grote golfkar naar onze kamer gebracht. Prima voor elkaar: knappe douche, airco, prima bed en veel ruimte. Onderweg naar het zwembad langs de ‘snackbar’ even iets eten. Heel vreemd om dan niet te hoeven nadenken wat iets kost! Hier moesten we even aan wennen! Daarna ook in het zwembad en bij het buffet erg wennen. Het resort staat zover van Cuba af, we hebben ons verbaast over de bijzondere manier van drank bestellen, borden volscheppen en vele combinaties die je kunt maken met rum, bier of andere alcoholhoudende dranken.

Dag 14 t/m 18 - 4 t/m 8 juni - Relaxen en lekker terug naar huis
De overige dagen hebben we lekker relaxed gedaan. Cocktails gedronken, een paar sigaren gerookt, gezwommen, gesnorkeld en natuurlijk erg lekker bij de Japanner gegeten. Ze maakten er een showtje van, erg leuk.
Dinsdag 7 juni vertrokken wij rond 15:30 met de bus naar Holguin om via Cancun (Mexico) weer terug naar Nederland te vliegen. Terug naar onze eigen casa met een goed bed, lekkere douche en vrienden en familie dichtbij. En dan ook nog mooi weer, heerlijk om zo luxe te mogen leven!

Bedankt voor jullie reacties!

De filmpjes volgen zeer binnenkort!

• 11 Juni 2016 - 17:54

Angela:

Jammer dat de reis alweer voorbij is. wat gaat de tijd soms snel. ik heb weer genoten van het verslag en ben benieuwd naar de filmpjes

• 11 Juni 2016 - 18:55

Frans:

Mooie avontuurlijke reis nu weer aan het werk maar ja na 118 dagen mag dat Ook wel
    Tot gauw

• 12 Juni 2016 - 08:57

Nadia:

Mooie vakantie gehad zo te lezen. Weer thuis zijn is daarna ook wel weer fijn.
    Graag tot snel en ben zeer benieuwd naar de foto's en filmpjes!
    xx

• 16 Juni 2016 - 12:41

Yvonne Blom:

We hebben genoten van de verslagen. Nu alleen de filmpjes nog bekijken