Van Rarotonga naar Hoogwoud - Reisverslag uit Hoogwoud, Nederland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu Van Rarotonga naar Hoogwoud - Reisverslag uit Hoogwoud, Nederland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu

Van Rarotonga naar Hoogwoud

Door: Jacob Jan & Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke of Jacob Jan

06 Maart 2013 | Nederland, Hoogwoud

De laatste week van onze mooie reis alweer... Maar nog wel op het lekker warme tropisch eiland, Rarotonga!

Maandag 25 februari hebben we bij het politiebureau het tijdelijke rijbewijs omgeruild voor een echt scooter rijbewijs. Deze is een jaar geldig.
We hebben vervolgens een enorme hamburger gegeten, welke aanbevolen werd door een baliemedewerker in Auckland. Erg lekker, maar echt niet in 1 keer op te eten, haha.
Daarna zijn we teruggegaan naar ons huisje en hebben een snorkel-uitrusting gehaald bij de receptie. Deze mochten we voor de rest van de week houden. Eenmaal in het water kwamen we er achter dat er wel degelijk vis was in het stukje waar we die dag ervoor gekayakt hadden. We hebben verschillende kleuren en groottes (tot 20 cm) vissen gezien, (zo van veilige afstand) erg mooi!

Dinsdag hadden we een excursie gepland staan. We werden opgehaald door een busje met airco. Deze keer hebben we wat langer gedaan over een ronde over het eiland, maar er wel veel over geleerd. We zijn naar de enige waterval van het eiland gereden en we hebben veel te horen gekregen over hoe de regels zijn wat betreft landeigendom. Je ziet er namelijk veel huizen met graven ernaast en ook veel onafgemaakte huizen (meestal slechts funderingen). Een stuk grond is op dit eiland namelijk eigendom van een familie. Dit betekent in principe dat je er mee kunt doen wat je wilt, dus ook je dierbaren begraven. Verder kan de volgende generatie van de familie de grond erven of geschonken krijgen, maar is wel verplicht om binnen 7 jaar iets met dit stuk grond te doen. Vandaar dat veel mensen een fundering leggen, om hier later een huis op te kunnen bouwen.
Aan het einde van de excursie hebben we sap van de noni vrucht gedronken (heel gezond, maar niet lekker) en heeft Marijke een kokosnoot geopend. We hebben kokosmelk gedronken, papaja met kokos gegeten en een choco-bananencake gehad. Zo hoort het op een tropisch eiland!
We hebben ‘s middags nogmaals gesnorkeld, deze keer met camera, dezelfde ‘kleine’ tropische vissen gezien, en ook nog een kwal!

Woensdag wat rond gescooterd en wat regen gehad. ‘s Avonds per ongeluk in een afscheidsavond van een muzikant beland. We waren gestopt bij een restaurant omdat het begon te regenen en besloten om daar te eten. Er was nog wel een tafel vrij maar het was wel vol, zei de serveerster. Dat was dus vanwege dit afscheid. Er waren veel collega muzikanten, dus het werd een leuk diner met gezellige live muziek (zonder pauzes) en als kers op de taart ook nog een mooie zonsondergang! Een heerlijke avond.

Donderdag was alweer onze laatste dag op Rarotonga. We hadden gehoord over een gebied waar grotere vissen zouden zwemmen, die ook niet direct weg zwemmen als je op ze af kwam. Eerst vonden we dat een beetje eng, maar de laatste dag vonden we dat we dat toch moesten proberen. Het was waar. De vissen waren inderdaad groter (tot zo’n 60 cm groot) en zwommen inderdaad niet direct weg. Het was even wennen, maar we begonnen er van te genieten. Het was echt prachtig om te zien! Alsof je in een aquarium aan het zwemmen was.
Na het snorkelen nog een laatste ronde met de scooter gereden en hem toen ingeleverd. Om de vakantie af te sluiten hebben we een aantal lekkere cocktails gedronken en gedineerd in een restaurant aan het strand.
Toen moesten we toch echt de koffers gaan pakken (gelukkig hadden we deze niet helemaal uitgepakt) en met de taxi naar het vliegveld van Rarotonga. Op het vliegveld werden we vriendelijk uitgezwaaid/gezongen door de ukelele artiest die er ook was bij aankomst. Vanaf gate 2 (van de 2) zijn we het vliegtuig ingegaan en hebben 3 uur gevlogen, weer terug richting Auckland. Het vliegtuig zat wederom niet heel vol, dus we hebben languit kunnen liggen op 3 stoelen.

Vrijdag 1 maart hebben we overgeslagen in verband met het oversteken van de datumgrens...

Zaterdagochtend 4:30 kwamen we aan in Auckland. Het volgende vliegtuig zou pas om 13:30 gaan, dus we dachten er aan om de stad nog even in te gaan. Toen we de prijzen hoorden van het stallen van de bagage en het reizen naar het stadscentrum, besloten we dit toch niet te doen. We hebben zo’n 5 uur bij de Foodcourt (plein met verschillende eettentjes) gezeten: lezen, internetten, heen en weer lopen... pfff...! Om 10:30 hebben we de koffers ingecheckt, zijn we door de paspoortcontrole gegaan en uiteindelijk om 13:30 vlogen we weg uit Auckland. Dat was Nieuw Zeeland, terug naar Singapore.
Na een lange vlucht met films kijken, computeren en vooral wakker blijven kwamen we om 19:00 uur aan in Singapore. Gelijk werden we weer blij van de brandschone wc’s en luxe van dit land. We hadden gehoord dat je in Singapore ook lekker kon douchen. Dit hadden we vrij snel gevonden en er was niets van gelogen. Voor omgerekend 5 euro per persoon kon je 30 minuten gebruik maken van een badkamer met wastafel, inclusief shampoo en handdoek. Heerlijk!
Helemaal opgefrist ging de reis weer verder. Helaas was deze frisheid van korte duur en begon de strijd tegen het wakker blijven. Om 23:55 hadden we onze laatste vlucht terug richting Amsterdam en konden we eindelijk slapen.

Zondag 3 maart om 6:30 geland op Schiphol. ‘Welkom in Amsterdam’, zeiden ze, ‘het is hier 3 graden.’ 3 graden! Jacob Jan heeft zijn korte broek toch maar omgewisseld voor een lange en we zijn om 8:15 op de trein gestapt. Wel wat vertraging, maar hij reed in ieder geval. Welkom in Nederland, haha. In Hoorn werden we opgehaald door Johan, Karin en Nico en reden we -aan de rechterkant van de weg- naar huis. We hebben een lekker ontbijt gehad met de ouders en Marijke’s vriendinnen hebben ons door de rest van de middag gesleept. We hebben een pizza besteld en lagen om 19:30 in bed.

Hier dan ons laatste filmpje: http://youtu.be/7KAqEshpXVQ

Bedankt voor alle leuke reacties, we vonden het erg fijn om te zien, horen en lezen dat jullie ook zo genoten van onze reisbelevenissen. Dit maakte het nog leuker om te maken. Wie weet volgt er nog eens een mooie reis, maar voor nu is het geld op! ;)

Groetjes Jacob Jan en Marijke

• 07 Maart 2013 - 12:25

Ross:

Leuk leuk leuk, ook dat jullie weer terug zijn :D

• 07 Maart 2013 - 13:57

Nel:

Inderdaad, erg leuk en fijn dat jullie weer veilig terug zijn.
    En wat een leuke ervaring.
    en ik denk dat ik namens velen spreek, door de filmpjes waren we een beetje mee op vakantie.
    Ik denk tevens dat deze filmpjes ook een erg leuke herinnering voor jullie zal zijn. En vooral over 30 jaar od i.d.
    Het was fantastisch. Nel

• 07 Maart 2013 - 16:29

Marlies:

Hallo wereldreizigers, welkom thuis.
    Ik denk dat het een overbodige vraag is of jullie genoten hebben!! Superleuk om jullie zo gevolgd te hebben.
    Deze ervaring nemen ze jullie niet meer af.

• 07 Maart 2013 - 19:04

Opa En Oma Van Dam.:

jullie worden bedankt voor al die leuke verhalen.

groetjes opa en oma.

• 07 Maart 2013 - 19:29

Bren:

Wat een lang filmpie zeg, twee liedjes helemaall! Tijd over ofzo ;-) Leuk hoor :D extra lang meegenieten!

• 07 Maart 2013 - 19:33

Ramona:

Wat een mooie aflevering van 3 op reis zou dit zijn!!!!! We hebben genoten van jullie reisverslag en zijn blij te horen dat jullie weer veilig terug zijn, geniet nog van alle mooie herinneringen en al het moois wat jullie hebben gezien. Groetjes van de fam Beers

• 07 Maart 2013 - 20:37

Angela:

Ook dit was weer een fantastisch verslag en filmpje. Jammer dat het voorlopig de laatste is.