Van Auckland naar Rarotonga - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu Van Auckland naar Rarotonga - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu

Van Auckland naar Rarotonga

Door: Jacob Jan & Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke of Jacob Jan

25 Februari 2013 | Cook Eilanden, Avarua

Dat was de laatste week van Nieuw Zeeland alweer... Tijd gaat wel erg snel als je het leuk hebt!

Maandag zijn we het centrum van Auckland in gegaan. We hebben een heel stuk door de binnenstad gelopen. Veel hoge gebouwen en drukte, zoals een grote stad hoort te zijn. Wat winkeltjes in en uit gelopen, langs de haven, langs de toeristeninformatie. Uiteindelijk hebben we besloten de Skytower in te gaan. Met een snelle lift werden we omhoog gebracht, om zo een prachtig uitzicht te krijgen over het centrum van Auckland en verder. We zagen de hele stad, een enorm grote jachthaven en verdorie, ook onze camper op een parkeerplaats een heel stuk verderop! We hebben de bus gepakt terug naar de camper en zijn verder gaan rijden richting het noorden.
Rond 20:00 uur werd het toch echt tijd om iets te eten (we eten hier meestal wel wat later) en besloten we in Matakohe te kijken bij het hotel dat langs de weg adverteerde met overheerlijke maaltijden. Ondanks dat de keuken eigenlijk al gesloten was, hebben we hier heerlijk gegeten en mochten we ook nog op hun erf blijven overnachten! Heel erg gastvrij!

Dinsdag 19 februari hebben we nog even lekker een bakkie koffie gedaan bij het hotel en zijn we weer verder gaan rijden. De Kauri bomen stonden op het programma. Deze - voor de Maori heilige - bomen kunnen enorm groot worden, dus dat wilden we wel eens zien. Na een hele bochtige weg kwamen we uit bij een aantal korte wandelingen door het Kauribos. We hebben de ‘Four Sisters’ (4 gezusters) en de een na grootste kauri boom gezien. Wow! Dat is pas een BOOM. Heel erg indrukwekkend die enorme dingen. Daarna hebben we ook nog de grootste kauri boom bekeken, bizar en onwerkelijk om te zien.
We hebben op de camping gestaan in Houhora, zodat we de volgende dag weer leuke activiteiten konden doen zonder heel ver te moeten rijden.

We wilden woensdag namelijk graag sandboarden en dat kan eigenlijk maar op 1 plaats, helemaal in het noorden zijn namelijk enorme zandduinen. Je kunt hier met een bodyboard vanaf ‘sleeën’ om het zo maar te zeggen. Maar voordat we dat deden, zijn we naar het einde van de weg gereden, Cape Reinga. Op dit uiterste puntje van Nieuw Zeeland staat een vuurtoren en kun je de Tasman Zee en de Grote Oceaan tegen elkaar zien opbotsen. Mooi allemaal, maar ook erg druk met toeristen. Dus snel door naar de zand-duinen! Na een paar keer naar beneden glijden en zandhappen zijn we verder gereden naar de camping aan het strand in Whatuwhiwhi (fonetisch: fatoe-fifi)

Donderdag op weg naar Russel, waar we het laatste stukje hebben afgesneden met de veerboot. In het prachtige Bay of Islands dorpje hebben we mooi gezeten op een terrasje met een prachtig uitzicht op de zee.
Met de zonsondergang op de camping hebben we de laatste stukjes vlees gebarbecued.

Vrijdag 22 februari, de laatste dag met onze grandioze camper, die de beste is van allemaal! Om onze eer aan dit voertuig te bewijzen hebben we hem nog even netjes en schoon gemaakt, zodat we hem met een goed gevoel af konden leveren. We zijn nog even langs het strand gereden en hebben in het dorpje Paihia wat gedronken. Uiteindelijk naar de Baystay B&B, waar we de camper van hebben gehuurd. We kregen een warm onthaal. Tijdens het leeghalen van “onze” camper kwamen we erachter hoeveel spullen we eigenlijk wel niet meegesleept hebben. Het werd een lastige puzzel om in de koffers te doen.
Na een verfrissende douche (het was erg warm) en een biertje met Rob (één van de eigenaren) zijn we meegenomen naar een restaurant op een boot en hebben hier fish ‘n chips gegeten. (witvis met patat)
Terug gekomen bij de Baystay hebben we onze filmpjes laten zien waarvan ook de eigenaren erg enthousiast werden. Nog even gezellig gezeten en te bed.

Zaterdag 23 februari een lekker ontbijtje gehad en verhalen uitgewisseld met andere gasten van de Baystay. Daarna de laatste spullen inpakken en op weg naar het vliegveld. Rob bracht ons. Omdat we lekker op tijd waren nam Rob ons nog mee naar de One Tree Hill in Auckland, die een mooi uitzicht bood over de gehele stad.
Eenmaal aangekomen op het vliegveld hebben we onze gewichten-puzzel afgemaakt. Zaterdag 23 februari, om 19:00 uur stegen we samen met nog 20 andere passagiers op om naar de Cook Islands te vliegen. Het vliegtuig zat dus lang niet vol, wat zorgde voor extra comfort. Vrijdag 22 februari, om 23:55 landden we op Rarotonga. Eén dag voordat we vertrokken zijn dus, heel apart.

Wederom zaterdag 23 februari. We kregen een warm ontvangst op het vliegveld. Er was live muziek, de controle was vriendelijk en we werden verwelkomd door de taxichauffeur met een verse bloemenkrans en een flesje water. Eenmaal aangekomen in ons strandhuisje van Muri Beachcomber, lagen ook daar allemaal verse bloemen. Op het bed, op de handdoeken, de tafels, overal. Heel mooi! We hebben heerlijk geslapen met de airco in de slaapkamer, want het was verder best warm.
‘s Morgens vroeg hebben we het eiland pas goed kunnen waarnemen. Er is een lekker warm klimaat, veel palmbomen en mooie bloemen, witte stranden, helder water en vriendelijke mensen. Wat opvalt is dat er veel mensen een scooter rijden, maar er rijden ook bussen en auto’s.
We hebben eerst de bus naar het dorp genomen. Terrasje gepakt, boodschapje gedaan en weer terug naar het huisje. ‘s Middags hebben we in de prachtige heldere en ook warme zee gezwommen en een duik genomen in het zwembad.
‘s avonds zijn we naar een dinnershow geweest. Eerst een dinnerbuffet, wat goed eten was, en daarna een prachtige show met veel dans en muziek waar een oud lokaal verhaal werd uitgebeeld. Na de show kwamen de dansers bij het publiek staan en werd Jacob Jan (met heel veel andere mensen) uitgekozen om mee te dansen.

Op zondag 24 februari hebben we weer lekker rustig aan gedaan, een duik in de zee, het zwembad en een bakkie koffie. ‘s Middags kwam het spannende gedeelte. Hier op de Cook Islands moet je namelijk opnieuw je rijbewijs halen om te mogen rijden. We zijn er nog niet achter of dit met veiligheid of geld te maken heeft. We wilden een scooter rijden, dus Jacob Jan ging voor de test. Starten, straatje in en uit en jawel, Jacob Jan is geslaagd! Het verhuurbedrijf schreef een tijdelijk rijbewijs uit (24 uur geldig) en de gele scooter was van ons. Samen hebben we in zo’n 40 minuten het eiland rondgereden, leuk! Terug bij ons huisje hebben we een kayak gepakt en hebben een stukje de zee op gevaren om te kijken of er ook vissen te zien waren. Deze hebben we (nog) niet gezien.
‘s Avonds met de scooter uit eten geweest en een lekkere Baileys cocktail gehad.

Zoals je merkt zijn we wat relaxter geworden sinds we op de Rarotonga zitten, dit moet ook wel, want het is hier warm en alles gaat wat rustiger aan. Zo ook het internet, waardoor we jullie helaas het filmpje verschuldigd moeten blijven...

Wij genieten nog even door!

Groetjes Jacob Jan en Marijke

[ UPDATE: 2 maart 2013 ]
Hier is de link van de film: http://youtu.be/Z-T4vQfPay8

• 25 Februari 2013 - 23:42

Tiny En Simon:

Nou dat was een leuk verhaal van jullie,en dat filmpje komt nog wel zeker???
    Ik weet niet wanneer jullie weer terug vliegen , maarvoor dan een goede vlucht en geniet nog van de warmte,want hier is het echt nog koud hoor!!! Liefs Tiny en Simon

• 26 Februari 2013 - 06:23

Frank:

"Wederom zaterdag" ,geniaal! Plezier verder!

• 26 Februari 2013 - 11:00

weer een leuk verslag. Laatste weekje in NZ! Wat vliegt de tijd he?!
    Wellicht plaatsen jullie nog een laatste bericht vanuit NZ, zo niet, heb een veilige vlucht terug naar NL en geniet nog ff van de laatste dagen! Tot snel! :)

• 26 Februari 2013 - 11:29

Karin:

Jacob Jan gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs. Best grappig in 40 minuten het eiland rond.
    Ga nu nog maar even lekker relaxen voordat de lange terugreis weer begint. Het zal wel weer even vreemd zijn, niet meer uitkijken naar die leuke verhalen van jullie. We zien elkaar snel weer.

• 26 Februari 2013 - 12:34

Bren:

Jaja gaat weer snel he! Mooie reis om op terug te kijken denk ik zo :-) Jullie hadden gelukkig wel mooi weer voor het laatste stukje noordereiland, ik moet er (helaashelaas) nog maar een keer voor terug ;-).
    Goeie reis terug!

• 26 Februari 2013 - 15:37

Nel Huibers:

Het viel een beetje tegen geen filmpje, maar ik vergeef het jullie hoor, jullie hebben tenslotte de moeite genomen ons al te verrassen met wel 5 filmpjes, dat was toch al geweldig.
    Oh JJ, op de dansvloer, en ook nog voor het grote publiek, ging het wat ? Kwa uiterlijk sloeg je echt geen modder figuur.
    En waren het allemaal vakantiegangers of mensen die daar woonden, moest je ook zeggen waar je vandaan kwam ? blits hoor als stoere Hollander.

• 26 Februari 2013 - 18:49

Angela:

Wederom weer een geweldig verslag. Jammer dat de tijd zo snel gaat. nog effies en dan zitten jullie net als ons in de kou. Tot gauw

• 27 Februari 2013 - 10:54

Koen:

Zo, nu ik voorbij de enters van Nel ben gescrolled kan ik ook wat schrijven ;-)

De lente is hier ondertussen aangebroken, dus jullie worden warm onthaald volgende week! Wel jammer dat er geen filmpje is, maar die houden we dan nog tegoed. Mooi verhaal weer. Goede vlucht terug en succes met het acceptatieproces weer in Nederland te zijn.
    Groetjes!

• 27 Februari 2013 - 19:01

Opa En Oma Van Dam.:

jacob jan en marijke.

weer grandioos we hopen dat jullie volgende week kunnen zeggen dit was een geweldige reis.
    maar dat komen we wel eens te horen van jullie.
    groetjes opa en oma.

• 28 Februari 2013 - 08:47

Inek Bruin:

Marijke en Jacob Jan, wat heerlijk die rust aan het eind van je vakantie.Wij vonden de verslagen en filmpjes geweldig. Heb een goede terugreis. Groet, John en Inek.

• 03 Maart 2013 - 09:47

Rob & Lisa:

Wat een mooi verslag en leuk filmpje. We vonden het hartikke leuk om jullie even in Tapanui te hebben. Zo te lezen hebben jullie onwijs genoten van dit prachtige land. Nog bedankt voor jullie kaartje :-)