Bericht uit Murmansk!! - Reisverslag uit Moermansk, Rusland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu Bericht uit Murmansk!! - Reisverslag uit Moermansk, Rusland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu

Bericht uit Murmansk!!

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke of Jacob Jan

15 Januari 2009 | Rusland, Moermansk

Hee allemaal!

Hier een berichtje vanuit het ijs-k-k-koude Murmansk. De eerste twee dagen zitten er alweer op en ik voel me weer helemaal goed. Ik werd eerst in m'n eentje in een ' gezin' geplaatst. Dus niet bij Jacob Jan. Op zich niet heel erg, maar wel jammer. We hadden ook onze koffers samen ingepakt, dus had ik verschillende dingen niet.Maar goed, mijn gast'gezin' was een meisje van 17, Katya. Zij woont in een studentenflat met een studiegenoot/vriendin van haar, Diana. Het was dan ook echt een studentenflatje. Kleine kamertjes en een vieze mini keuken waar ze welgeteld 2 borden en 2 kopjes hebben.(Ik ga er nog foto's maken, Katya wilde het eerst netjes maken, haha.) Afwassen gebeurt daar met de hand (dus geen borstel ofzo) en het eten had ze die dag ervoor al gemaakt en op een bord op de vensterbank gezet... Verder is Katya wel een hele lieve meid, maar ze spreekt heel slecht Engels, waardoor het moeilijk is om met haar te communiceren. Het is dan ook minder leuk om even spontaatn iets te vertellen, omdat je het helemaal moet uitleggen en het leuke van het verhaal (of de grap) weg is.
Het was erg koud de eerste nacht in Murmansk... -34 graden!!! En ik was erg moe van de nacht en dag reizen... maar ik moest nog een stuk (trap-)lopen, met koffer (en natuurlijk woont zij dan op de 4de verdieping waar geen lift is)...!! Ging ze eerst ook nog naar een winkeltje. Ik dacht: Nee!! en hoe ver is het dan weer? Mijn handen waren, ondanks de goede handschoenen van Angela, zowat bevroren! Maar gelukkig woont Katya gewoon boven de winkel en was het juist mooi want we nog iets konden kopen om te drinken in de avond (bier). Toen ik eindelijk bij de deur kwam van het appartement, hing er heel lief een briefje "welcome to your home". Dat was wel lief. Ik kreeg ook een cadeautje, een kerstbal (kerst duurt daar langer dan hier, i.v.m. verschillende kerken) met oorbellen erin. Niet bepaald oorbellen die ik in zou doen, maar goed, wel erg lief! Toen kreeg i te eten van Katya, ze had een soort groentesoep, die was goed te doen. En daarna een kippebout met gekookte aardappelen en een klein beetje groente.
's avonds heb ik gedoucht en hebben we nog een tijdje op Katya's kamer gezeten. We hebben wat gepraat, maar echt ver kwamen we niet. Ze was ook veel aan het bellen en smsen. Dat is dus weer minder gezellig. Maar daardoor had ze wel het gastgezin van Jacob Jan aan de lijn! Ze vertelde me dat ik misschien bij jacob jan zijn gastgezin kon verblijven. Het meisje van zijn gezin had het aan de moeder gevraagd en het mocht. Dus ik was blij, maar ik vond het ook weer lullig voor Katya. Dus ik heb het er over gehad (voor zover dat lukte) en zij zei: you're my friend. En ik denk dat ze het wel begreep. Dus ik nog blijer. Toen kwam Katya met nog een cadeautje, omdat het dan meteen de "laatste avond" zou zijn. Ze had een lief knuffeltje voor me gekocht. Echt leuk.
Ik zit nu bij Jacob Jan in zijn gastgezin, het meisje heet Masha (weet niet of je dat zo schrijft). Dit is wel echt een gezin. Of nou ja, zonder vader en met een dochter van een andere man, maar wel een stuk beter gevoel bij. Naturlijk ook gewoon omdat ik weer bij Jacob jan ben, want overdag zit je in groepjes en zie je elkaar niet echt. Mijn eerste indruk van het gezin is goed. De moeder en het zusje van Masha kunnen bijna geen engels, maar zijn wel erg gastvrij. Masha spreekt beter engels. Of ze begrijpt in ieder geval beter wat je zegt, dus blijft een grapje leuk.
Vandaag ben ik naar een weeshuis geweest. We hebben een rondleiding gehad en gedanst en spelletjes met de kinderen gedaan. Bijvoorbeeld de vogeltjesdans. Wel grappig dat je ziet dat de taalbarriere soms gewoon verdwijnt. Ruud Bakker, een jongen uit Hoogwoud, was helemaal geweldig voor die kinderen. Ze wilden graag met hem spelen.
Jacob Jan heeft vandaag een krant gemaakt, die krijgen de andere deelnemers morgen te lezen. Met teksten over de eerste indruk, maar ook met nuttige zinnetjes in alle vier de talen (Engels, Nederlands, Russisch en Wit-Russisch) en natuurlijk het weerbericht haha.

De rest van mijn verhalen horen jullie later wel. Misschien over de mail, misschien pas als ik terugkom. Maaar dat komt wel goed.

Heel veel groetjes van Jacob Jan en mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moermansk

Marijke of Jacob Jan

Actief sinds 18 Maart 2009
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 38970

Voorgaande reizen:

23 April 2023 - 07 Mei 2023

Florida

16 Juli 2022 - 04 Augustus 2022

Noorwegen

27 Mei 2018 - 17 Juni 2018

Amerika!

22 Mei 2016 - 08 Juni 2016

Cuba

18 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Huwelijksreis - met de camper door Italië

14 Januari 2013 - 03 Maart 2013

Nieuw Zeeland

04 Juli 2009 - 11 Juli 2009

Vakantie/Uitwisseling Spanje

16 April 2009 - 20 April 2009

Studiebezoek Schotland

13 Januari 2009 - 23 Januari 2009

Uitwisseling in Rusland

Landen bezocht: