Van Queenstown naar Hanmer Springs - Reisverslag uit Hanmer Springs, Nieuw Zeeland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu Van Queenstown naar Hanmer Springs - Reisverslag uit Hanmer Springs, Nieuw Zeeland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu

Van Queenstown naar Hanmer Springs

Door: Marijke & Jacob Jan

Blijf op de hoogte en volg Marijke of Jacob Jan

04 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Hanmer Springs

Daar zijn we weer!

Maandag 28 januari vertrokken we vroeg met een 4-Wheel-Drive busje richting de Skippers Canyon. Een bochtige en hobbelige weg over de bergen, waar vroeger de goudmijnwerkers hebben gelopen. Eenmaal aangekomen bij de rivier de Shotover, mocht Jacob Jan zijn GoPro op de boot plakken voor een nog mooiere film! Jeej! :) Het was echt een gave rit, met hoge snelheid en een paar 360-rondjes. Echt super! Weer terug met het langs de afgrond wiebelende busje, hebben we ons af laten zetten in de stad. In Queenstown is de Fergburger namelijk wereldberoemd. Deze hebben wij ook geproefd en ook wij zijn erg over deze enorme burger te spreken.

Dinsdag zijn we verder gereden richting de westkust. Via het mooie meer in Wanaka zijn we uiteindelijk gestopt in Makarora. Hier was niet veel te doen, maar we hebben ons uiteraard prima vermaakt in de mooie omgeving.

We zijn verder gereden, hebben in Haast in alle rust op een parkeerplaats een hamburger gebakken en een kopje koffie gehaald. Daarna zijn we weer doorgereden, de westkust is prachtig, maar met heel veel (haarspeld)bochten! Gelukkig zijn er genoeg plekjes om even te stoppen om van het uitzicht te genieten. Helaas zijn wij niet de enige toeristen. Sommige (mooie) plekken krioelt het van de Aziaten met camera’s, die met een bus zijn aangekomen. Uiteindelijk aangekomen in het Gletsjer-dorp Franz Josef. Op de Top10 camping hebben we lekker pannenkoeken gegeten en ook hier konden we gratis een half gebruik maken van de spa.

Donderdag stond de Franz Josef heli-hike op ons programma. De enige manier om op de Franz Josef gletsjer te komen is met de helikopter, en dat hebben wij dus gedaan!! We zijn met de helikopter afgezet op het ijs, daar hebben we onze ‘crampons’ aan onze schoenen gebonden. Met deze ‘spijkerzolen’ hadden we goed grip op het ijs. We hebben circa 2 uur rondgelopen op de gletsjer. Het was prachtig! Het mooie felblauwe ijs, de stroompjes die er tussendoor liepen en de tunneltjes waar we doorheen konden lopen, het was overweldigend. Dit alles onder begeleiding van een gids, die steeds vooruitliep om te kijken of de route veilig was om te bewandelen. Tijdens de helikoptervlucht terug zagen we hoe het gletsjerwater uiteindelijk uitmondt in de Tasman Sea, heel mooi om te zien.
Na deze prachtige ervaring besloten we om de gletsjer ook nog van onderaf te bekijken, dit zou via de ‘valley walk’ te zien zijn. We hebben heerlijk gewandeld, een waterval gezien en het gletsjerwater gevolgd, maar we konden niet dichtbij genoeg komen om een goed beeld van de gletsjer zelf te krijgen.

Vrijdag vervolgden we onze weg langs de westkust naar het plaatsje Hokitika. Het was weer een prachtige route, af en toe waren we letterlijk in de wolken. We kampeerden bij een camping aan het strand. ‘s Avonds hebben we aan de overkant in het bos glowworms gezien. Dit zijn een soort larven die licht geven om insecten aan te trekken. Het is een heel sprookjesachtig gezicht, prachtig! Het filmen lukte hier niet (te donker), maar we hebben het gelukkig wel vast kunnen leggen met de fotocamera.

Zaterdag zijn we afgereisd naar volgende wat we graag wilden zien, de Pancake Rocks (Pannenkoek Rotsen). Deze rotspartijen zijn bekend, omdat ze lijken op gestapelde pannenkoeken. Het ziet er heel bijzonder uit.
We hebben wederom gebruik gemaakt van onze luxe camper en hebben geluncht op de parkeerplaats, omdat het kan! :)
Na de lunch zijn verder gereden naar het oosten en zijn gestopt bij de DOC camping in Springs Junction. Het was een zeer bosrijke camping, wat helaas ook betekende dat er veel ‘sandflies’ (zandvliegjes) waren, die vervelend kunnen steken. We zijn dus niet veel buiten geweest.

Zondag hebben we onze reis vervolgd naar de plaats waar we nu zitten, Hanmer Springs. Deze plaats staat bekend om haar thermale baden opgewarmd door een natuurlijke bron. We zijn bij aankomst dan ook lekker naar het grote zwembadcomplex in dit plaatsje geweest, waarbij het koudste bad 28 graden is, super...!

We hebben weer een leuk filmpje gemaakt, bekijk hem via deze link: http://youtu.be/R1-PXe5Dzik

En je weet het, als ie te snel gaat, kijk je hem maar nog een keer!

Groetjes, Jacob Jan en Marijke

• 04 Februari 2013 - 09:04

Ramona:

wauw! we hebben al weer zin in de volgende aflevering. groetjes!

• 04 Februari 2013 - 09:25

wat een geweldig filmpje weer! prachtig om te zien. Kan zien dat jullie je goed vermaken! veel plezier weer! x

• 04 Februari 2013 - 09:46

Karin:

Wat een contrasten het mooie weer en dan die gletsjers. Filmpje is weer erg leuk geworden. Nog veel plezier.

• 04 Februari 2013 - 11:18

Jacqueline:

wat leuk om alles ook in de zomer-versie te zien :)
    heel veel plezier!!!

• 04 Februari 2013 - 12:10

Ali P:

heel leuk filmpje Marijke & Jacob Jan.
    Lekker sfeertje daar er word volop genoten zie ik
    Leuk zo'n reis er zijn menig mensen jaloers op.
    Veel geluk verder en genieten hé

Greetz

• 04 Februari 2013 - 14:56

Angela:

Geweldig weer allemaal. Jullie hebben niet stil gezetten.

• 04 Februari 2013 - 16:06

Wadway:

het ziet er allemaal goed uit geniet er maar lekker van vooral dat warme weer maar natuurlijk ook al dat moois wat er te zien is wij genieten met jullie mee we volgen jullie veel plezier samen gr uit wadway

• 04 Februari 2013 - 19:13

Opa En Oma Van Dam.:

jacob Jan en Marijke.
    wat leuk dat we jullie zo kunnen volgen.
    bedankt daar voor.
    we blijven kijken.
    genieten jullie er maar lekker van.
    groetjes opa en oma.

• 04 Februari 2013 - 20:36

Ilona Nobel:

Helemaal herkenbaar!!!
    Grappig dat jullie nu een jaar later precies op dezelfde plekken zijn, terwijl het aan de andere kant van de wereld is! Geniet lekker verder!!!

• 05 Februari 2013 - 00:21

Nel Huibers:

Wat weer een geweldige en mooie film,
    in de helikopter was volgens mij heel erg apart en leuk, nu hebben jullie toch nog sneeuw gezien, wij niet meer hoor.
    En hele chamante schoenen in de gletsjer

In het vorige fimple heb ik de rij pinquins gezien hoor.
    erg leuk om het allemaal op deze manier te kunnen zien.
    gr. Nel

• 05 Februari 2013 - 06:47

Bren:

*Is weer even terug in de tijd* Bedankt ;-) Mooie foto's! Die irritante zandvliegjes ben je na een tijdje weer vergeten hoor, dan moet je het doen met alleen de herinnering aan een mooie reis :D Have fun! xx Bren

• 05 Februari 2013 - 11:08

Koen:

Cool!

• 05 Februari 2013 - 16:38

Marije Dekker:

Wauw, wat ziet het er supermooi uit! Gaaf wat jullie allemaal doen! Veel plezier nog! Groetjes Marije

• 06 Februari 2013 - 17:04

Tiny:

Fantastich dat jullie het zo filmen,we genieten er echt van hoor!!!
    In Maleisie hadden we vuurvliegjes en die gaven ook echt licht,dat zal met diewormpjes ook zo zijn denk ik??? Geniet lekker groetjes uit Egmond

• 07 Februari 2013 - 12:42

Inek Bruin:

Wooooooooooooooooooooow, wat mooi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Groetjes, John en Inek

• 08 Februari 2013 - 16:53

Nel Huibers:

Hallo jongelui,
    Ik geniet ook enorm van jullie filmpjes. Wat fijn dat jullie daar zoveel energie en tijd aan besteden.
    Ik denk dat jullie er bij thuiskomt met veel plezier op terugkijken. (en altijd wel)
    Want hier kan geen foto tegenop.
    gr. Nel

• 14 Februari 2013 - 20:10

Ramona:

Hebben jullie de koffie klaar? Dan komen we even een verjaardagstaartje eten! Gefeliciteerd en deze verjaardag zul je nog lang herinneren, groetjes

• 16 Februari 2013 - 10:51

Tiny En Simon:

Hoi Jacob Jan en Marijke, Ik was de 14 de vergeten te reageren, maar ik wil je natuurlijk nog even Feliciteren. En lekker romantich gevierd????
    Fijne week verder Liefs Tiny en Simon

• 03 Maart 2013 - 16:21