Røldal, Rysstad, Mandal, Arendal en weer thuis - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu Røldal, Rysstad, Mandal, Arendal en weer thuis - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu

Røldal, Rysstad, Mandal, Arendal en weer thuis

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke of Jacob Jan

05 Augustus 2022 | Nederland, Groningen

Dag 15 - zaterdag 30 juli 2022

Vandaag werden we wakker met wederom een zonnetje. Aangename verrassing, want de voorspellingen waren iets minder. Rustig aan ontbijten, de meiden naar de speeltuin en wij inpakken voor vertrek. Nog even helpen de berggeiten voeren en we gaan weer verder met de camper.

De TomTom wilde ons al helemaal de andere kant op sturen (3 uur omrijden), want: een van de tunnels op onze route was afgesloten. Dit zou betekenen dat we de onverharde fietsroute om de tunnel heen zouden moeten pakken. Een andere navigatie gaf aan dat er wel een detour mogelijk was, dus besloten we de gok te wagen. Het bleek inderdaad de fietsroute, welke inmiddels keurig geasfalteerd was en waarbij dankzij verkeersregelaars er om de beurt sprake van eenrichtingsverkeer was. Dus in plaats van weer een lange donkere tunnel een prachtige rit door de natuur! In rustig rijdende colonne, dus alle tijd om om je heen te kijken. En: geen tegenliggers! Wat ook wel fijn is op een wat smalle weg. Na een krappe 3 uur rijden komen we aan in Rysstad waar we onze volgende camping hadden gevonden. Een camping bij een hotel met een leuke speeltuin en kindersanitair. Het was heerlijk weer dus de meiden vonden gelijk weer hun weg. Ook bekeken we alvast het sanitair: echt superleuk! Een olifantendouche, een autobadje, een verhoogde douche, een kinder-wc en een kangoeroewasbak. Fantastisch. We deden een chippie, keken bij het strandje en deden samen onze nieuwe mutsen op, want het werd wel wat kouder. Als familie Muts aten we pasta en een ijsje uit onze vriezer en de meiden speelden nog even in de speeltuin. Daarna was het voor de meiden tijd om te slapen en maakten papa en mama nog even lekker gebruik van het luxe sanitair (ook voor volwassenen): je had dan een badkamertje met wasbak, wc (dus de ruimte) en kon douchen zónder muntje! Heerlijk.

Dag 16 - zondag 31 juli 2022

Vandaag een dag met minder weer. Geen speeltuin dus voor de meiden, maar wel: het kindersanitair gebruiken! Na het ontbijt in hun pyjama, hup naar het toiletgebouw. Wat hadden ze er zin in, de meiden. :) Roos in het autobadje en Anna in de verhoogde douche. Ze vonden het geweldig. De olifantendouche was maar 1 straaltje water, dus deze werd al snel afgewezen. Het liefst bleven de meiden er de hele ochtend in zitten, maar het werd toch tijd om weer van onze onze campingplek te gaan.

We reden eindelijk niet meer zoveel door tunnels, maar helaas wel met wat regen, langs weer prachtige landschappen waarin de met wolken versierde bergen in het vlakke water weerspiegelden. We misten een afslag en kwamendaardoor op een route uit die door Anna de ‘kriebelweg’ werd genoemd. De route was iets anders dan de hoofdwegen en dook af en toe zomaar omhoog of naar beneden, wat een ‘achtbaan-gevoel’ in je buik gaf. Anna vond het geweldig! Vol spanning en enthousiasme wachtte ze de volgende kriebel af.

Via de Kiwi supermarkt reden we het stadje Mandal in, waar we de laatste nachten van de vakantie staan. Een vrij grote camping, met speeltuin, springkussen, een strandje én een klein speelhuisdorpje. We krijgen eerst een plekje toegewezen achterin de camping, maar na de vraag of er niet iets dichterbij de speeltuin beschikbaar was hebben we een perfecte plek vlakbij alles! Soms moet je dus maar weer brutaal zijn. Anna en Roos trokken een (toch al vieze) broek aan, hun jas en laarzen aan om gelijk de speeltuin uit te proberen. Regen of niet. De huisjes waren een grote hit, we konden pizza kopen voor €100 bij de pizzahut van Anna en ijsjes voor €4 bij de ijssalon van Roos. :) JJ bakte voor ons heerlijke pannenkoeken in de ‘gjestekjøkken’ (gastkeuken) en even later aten wij deze lekker op onder het afdak van de keuken. Er zijn veel Nederlanders op deze camping. Wel leuk voor de meiden en ook gezellig voor ons.

De yoghurt is op, dus dan maar wéér een ijsje als toetje! Het lijkt wel vakantie. Anna speelt nog even langer in de speeltuin en Roos brengen we alvast naar bed. De dag was weer lang genoeg.

Dag 17 - maandag 1 augustus 2022

De dag begint al lekker zonnig dus lekker buiten ontbijten met een blij gekookt eitje. (Anna en Roos vinden het leuk om er gezichtjes op te tekenen) Al hadden de meiden niet erg veel tijd om rustig op hun stoeltje een broodje te eten, want: die speeltuin lonkt..! We lieten ze lekker gaan, deden zelf nog even lekker een bakkie, lieten de afwas staan en maakten ons klaar om vandaag naar de kinderboerderij in de buurt te gaan. Er is hier ook een groot dieren/attractie/waterpark (Dyreparken) in de buurt, maar deze is ons even té groot en kostbaar.

In de speeltuin kon je deze ochtend ook geschminkt worden door het animatieteam van de camping. Anna wilde een varkentje op haar wang (ivm de kinderboerderij) en Roos werd een Frozen-prinses. Even later is Anna nog een keer heen gegaan voor een schaapje op haar andere wang. De meiden spelen nog wat en daarna rijden we 15 minuutjes met de camper naar de kinderboerderij. ‘Dat was kort rijden!’ vonden de meiden. De boerderij was meer een parkje met hier en daar een hok met boerderijdieren en ook genoeg speelgelegenheid. Sommige hokken mocht je in, sommige hadden een rood bord met ‘ikke gå inn’ wat verwarrend genoeg betekent dat je er niet in mag. :) we keken bij de geitjes, schaapjes en kippen en toen wilden de meiden liever spelen. Ook goed. Na een uurtje was het voedertijd. Een medewerker van het park vulde een kruiwagen met emmertjes voer, een paar flesjes melk en een heel brood. Daarna liepen we met een hele groep het park door. De lammetjes mochten een flesje, om de beurt mochten de kinderen het flesje even vasthouden. Met twee handjes, want de lammetjes hadden wel dorst! Daarna de varkens een stuk brood. Alle kindjes mochten een stuk brood het hok in gooien. Roos brak hier nog weer allemaal kleine stukjes van voordat ze dit in het hok gooide. Daarna haalde mevrouw de eieren uit het kippenhok en telde ze in het Noors 13 eieren. Daarna vonden Anna en Roos het voeren niet meer zo interessant en sloegen we af naar de springkussens. Hier hebben de meiden zich even vermaakt terwijl mama even wat worstjes opwarmde in de camper. Hier in Noorwegen is het heel normaal om in parken zoals deze je eigen consumpties te nuttigen. Er staan zelfs heel vaak barbecues klaar om je maaltje zelf ter plekke te bereiden. Een goede manier om nog een beetje op de kosten te kunnen letten hier. Even later zaten wij dus aan een tafeltje lekkere broodjes worst te eten. Na deze pauze nog even in de schuur bij de kleine poesjes en ezels gekeken voordat het park sloot. We deden een ijsje bij de camper en besloten om pizza te eten bij de camping. Kant-en-klare in de gast-oven gebakken pizza. Dus even langs de Kiwi voor wat Ristorantes en de oven aan op de camping. De meiden vonden hun plek weer in de speeltuin en even later zaten we heerlijk (goedkoop) aan de pizza. Het toetje (ja weer een ijsje) eten we op het strandje, want daar waren we nog niet geweest en morgen wordt alweer regen voorspeld. Na een tijdje strand gaan we nog even het strandtenten in, waar het animatieteam een muziekbingo heeft georganiseerd. We drinken wat en proberen een beetje mee te doen zonder bingokaart. Gedeeltelijk lukt dit, maar meerdere nummers zijn Noors en dus voor ons onbekend. Het zijn dan ook eigenlijk alleen Noren die meedoen, zo lijkt. Een jong meisje heeft op een gegeven moment bingo en wint een prijs. Vanaf dat moment is Anna’s interesse gewekt. Zij wil ook een prijs en dus meedoen met de bingo. Zonder bingo kaart, maar met veel enthousiasme danst ze mee op de muziek en hier en daar herkent ze de nummers. Anna straalt terwijl ze enthousiast danst en daarmee krijgt zij het voor elkaar toch een lolly te ‘winnen’. Trots als een pauw danst ze door tot de bingo helemaal is afgelopen. Ook Roos krijgt uiteindelijk een lolly omdat zij een dansje doet met een van de animators (en zij weet dat Roos het zusje is van Anna). Na de bingo gaan we terug naar de camper. Het wordt al een beetje donker en dat betekent hier dat het echt al laat is.

Dag 18 - dinsdag 2 augustus 2022

Vandaag inderdaad regenachtige dag, zoals voorspeld. En niet een beetje. Dus de hele ochtend hangen we wat in de camper. Na een ontbijtlunch maken we de camper weer klaar om op pad te gaan. Naar Arendal deze keer. Dit is relatief dichtbij, maar blijkt uiteindelijk toch nog een dikke 2 uur rijden. Arendal lijkt op het fictieve plaatsje Arendelle, wat het stadje is van Anna en Elsa in Frozen. De naam schijnt ook te zijn gebaseerd op dit Noorse stadje en ook in de Frozen-film komen veel Noorse dingen terug. Daarom leek het ons leuk om te kijken of er wat gelijkenissen of herkenningspunten te vinden zouden zijn in Arendal. Na dus een uur of 2 rijden komen we erachter dat dit niet echt het geval is. Hahaha. Wel een mooie kerk en een haven. We hebben ons overigens prima vermaakt in het winkelcentrum de Alti (nee niet Aldi). We hebben 2 wind- en waterdichte buitenspeelpakken voor de meiden gekocht, een ‘Groetjes uit Arendal’ ansichtkaart als bewijs en een echt (H[e-38]M) Frozen shirt voor de meiden. Check! Ook maken we even verderop in Arendal een echte warme chocomelk met slagroom. Past wel bij de weer. We rijden terug via de McDonalds van Kristiansand. Toch dus een keer McDonalds voor Anna. Op de valreep. We komen laat terug op de camping. Gelukkig geen dichte slagboom. We slapen ons laatste nachtje in de camper.

Dag 19 - woensdag 3 augustus 2022

Vandaag gaan we weer naar huis met de boot vanaf Kristiansand. Met weer wat wisselvallig weer. Perfect om de buitenspeelpakken nog even te testen dus! De meiden maken er dankbaar gebruik van. Lekker op de natte schommel en wip zitten en springen in de plassen. Voor kinderen niets mooier dan dat (denk ik). We smeren de uitchecktijd een beetje uit en om 12:30 rijden we de camping af richting de boot. Ruim op tijd staan we in de rij waar we nog even een worstje opwarmen en een chippie doen. Als de meiden op bed spelen mogen we opeens alvast iets verder rijden, ojee, hou je vast..! Iets vertraagd staan we krap geparkeerd op de boot en verlaten we met 2 tassen de camper voor een nachtje. Op naar kamer 5334. De meiden weer helemaal blij met het stapelbed. We laten de tassen achter en gaan naar het bovendek om de afvaart nog mee te krijgen. Dag Noorwegen, dag bergen, dag trollen, het was heel leuk! Als de haven steeds minder in zicht is, verslapt de aandacht van de meiden. Het is ook winderig en fris, dus tijd om de boot verder te verkennen. Maar eerst; een zeeziekte pilletje, want dat lijkt op deze boot wel een beetje nodig..!

Er blijkt toch een ruimte te zijn voor kinderen, waar je ook een figuurballon kunt krijgen. Dus even later loopt Anna met een ballonhartje en Roos met een ballonbloemetje. Om de ergste drukte voor te zijn (dachten we) besluiten we op zoek te gaan naar iets te eten. Buffet maar deze keer? We komen aan en blijken precies op tijd voor de eerste ronde. Dus gelijk maar aanschuiven. Het buffet is niet bijzonder, maar voldoende keuze. Ook voor kinderen is het niet heel uitgebreid, maar Anna en Roos redden zich en zijn verder vooral gefocust op de aanwezig kinderhoek met tv. Het dessertbuffet bevalt ze wel goed. Daarna nog even terug naar de kinderruimte en dan het stapelbed in. We vallen golvend in slaap. En dan een stukje verslag tikken op bed is ook niet goed voor je dus ook ik besluit nog een pilletje te pakken.

Dag 20 - donderdag 4 augustus 2022

De volgende ochtend beetje vroeg het bed uit, want we moeten nog ontbijten voor we om 9:30 met de camper wegrijden. We eten weer bij het buffetrestaurant en pakken daarna onze spullen. Tijd om weer op vlakke Nederlandse bodem te rijden. We worden enorm enthousiast uitgezwaaid door het personeel als we de boot afrijden bij Eemshaven. Leuk. Via IKEA Groningen (beetje afkicken haha) rijden we in 26°C zomerwarmte terug naar huis. Het was een mooie reis. Prachtige natuur. Mooier dan verwacht. En nu weer verder wennen aan ons nieuwe huis. We ‘wonen’ nu immers bijna net zo lang in deze camper als in ons nieuwe huis. ;-)

• 05 Augustus 2022 - 20:20

Ron En Bep:

Wat is dit weer ontzettend plezierig om te lezen over jullie leuke belevenissen van jullie reis. Ja en dan nu weer naar jullie mooie huis. Daar nieuwe ervaringen opdoen en beleven. Bedankt om het allemaal te kunnen lezen. Complimenten voor de schrijfster

• 05 Augustus 2022 - 22:04

Yvonne:

En dan is het weer afgelopen. Wel een enerverende vakantie.
    En weer prachtige verslagen Marijke. Moet je iets mee doen. Ik heb het gevoel dat ik met jullie mee geweest ben op reis. Welkom thuis, in jullie prachtige nieuwe huis.

• 06 Augustus 2022 - 21:45

Nico En Karin:

Opa en oma vonden het leuk dat jullie nu eindelijk naar Noorwegen konden, maar zijn ook weer blij dat jullie weer thuis zijn. Ook wij hebben mee genoten van jullie reis, bedankt voor de mooie verslagen.

• 07 Augustus 2022 - 00:33

Tiny:

Leuk dat we jullie mochten volgen,heb ervan genoten.
    Nu weer lekker thuis.?Gr Tiny

• 07 Augustus 2022 - 18:46

Angela Bruin:

Natuurlijk jammer dat de vakantie nu weer voorbij is, maar aan het verslag te zien een fantastische reis. Het was leuk om daarvan een stukje mee te genieten.

• 08 Augustus 2022 - 11:15

Rosanne: