De overtocht, Oslo en Lillehammer - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu De overtocht, Oslo en Lillehammer - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu

De overtocht, Oslo en Lillehammer

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke of Jacob Jan

20 Juli 2022 | Noorwegen, Lillehammer

Dag 2 - zondag 17 juli 2022

Vandaag weer een bijzondere dag. We gaan met de camper naar een hele grote boot. We verlaten de stad Haderslev en rijden langs het kasteel van Doornroosje (een kasteelachtige kerk) de toren van Rapunzel (zendmast) en over een hele mooie hoge brug (die achteraf 82 euro tol bleek te kosten!). We zijn redelijk op tijd in Kopenhagen. We rijden langs verschillende standbeelden en als we vertellen dat er dichtbij de boot ook nog een zeemeermin standbeeld moet zijn, gaan Anna en Roos enthousiast nog even mee. Camper geparkeerd en kwartiertje lopen. Mooi weer dus heerlijk loopje. De kleine zeemeermin kreeg veel aandacht van allerlei toeristen die met bussen tegelijk aankwamen. Na wat foto’s, met de camper de boot op. We hadden een kamer met zee zicht geboekt en er zaten twee stapelbedden in, dus eigenlijk wilden Anna en Roos gelijk wel slapen! We gingen naar het bovenste dek om te kijken naar het uitzicht en de afvaart. Best interessant, maar Anna en Roos vonden het buiten zwembad een dek lager een stuk interessanter! Haha. Op de boot waren genoeg leuke dingen te doen voor kinderen. De meiden konden kleuren, in een ballenbak, op een springkussen (!), een ballon zwaard krijgen en er was nog wel meer. We aten (op tijd ivm verwachte drukte) bij de pizzeria en besloten daarna gebruik te maken van het binnenzwembad. Want, hoe gaaf is dat, een zwembad op een boot?! Er was ook nog een sauna en het deinzen van de boot zorgde ervoor dat het alleen voor de meiden, maar ook voor ons een bijzondere ervaring werd. Na het zwemmen en bubbelen waren we allemaal kapot en zijn we (na nog even vanaf ons bed uit t raam staren) lekker gaan slapen.

Dag 3 - maandag 18 juli 2022

Nog voor de speakers ons wakker konden maken zaten wij al voor het raam: ‘ik zie bergen! Zijn we bij Noorwegen?’ vroeg Anna. Het was inderdaad wat heuvelachtig en ja inderdaad Noorwegen, maar de echte bergen moeten nog komen. We hebben ontbeten bij het raam, nog even op dek 11 gespeeld bij de ballenbak, 10x gesprongen op het springkussen en toen moesten we echt de boot verlaten. Anna wilde nog zoveel, maar helaas was onze tijd op de boot echt op. Op naar ons verdere avontuur! We reden de boot af, een stukje binnenstad Oslo en via wat tunnels een stukje het centrum uit naar camping Bogstad. Daar waren we te vroeg om in te checken met de camper, dus eerst de camping en speeltuin maar even checken. Toen die was goedgekeurd zijn we een kleine supermarkt ingegaan voor wat versproducten zoals fruit en brood. En ja. Het is hier allemaal net iets duurder, zo lijkt het. Goed dat we al best wat hebben meegenomen. We liepen de deur uit met o.a. Apenbrood (ongesneden brood met aapjes papier erom), een kwart watermeloen, een bakje aardbeien, poppetjes snoep en een pak waterijs. Kijken of dat vriesvak van de camper het goed genoeg doet.

Daarna konden we naar onze plek en hebben we lekker even bij de camper gehangen. Hangmat, wat buitenspeelgoed en bijzonder goed nieuws ontvangen dat ons nieuwe neefje is geboren! Anna en Roos speelden in hun rollenspel gelijk dat zij ook gingen bellen over een geboren baby. :)

We pakten vervolgens de geleende bolderkar (tnx!!) en zijn naar het meer vlakbij gegaan. Even pootjebaden tussen de eendjes en vissen. Nu al mooi. We hebben gedoucht, Hollandse wortelen gegeten met yoghurt en vla toe. En een ijsje uit de vriezer. Want die waren we vergeten. Vriesvak goedgekeurd. Daarna de meiden lekker naar bed. Was weer een mooi dagje zo.

Dag 4 - dinsdag 19 juli 2022

Heerlijk rustig wakker worden, ontbijtje voor de camper en daarna op pad. We besloten met de camper Oslo in te gaan omdat dit toch ook wel wat gemak biedt (ipv met de bus spullen sjouwen). Alleen even een parkeerplek zoeken… we parkeerden bij het station en liepen met de bolderkar naar buiten. Was daar toch een leuke grote speeltuin! Tja daar konden we natuurlijk niet direct voorbij lopen. Roos tussendoor nog even naar de wc en toen de straat omhoog naar het Koninklijk paleis. Het was vandaag prima weer, graad of 26. We hebben de wachters voor het paleis gezien en door het park gelopen. Er zijn veel standbeelden in Oslo. Anna en Roos keken hun ogen uit. Een grote tijger, een prinses en nog een standbeeld en nog één, en in het parkje ook nog wat door kinderen bedachte beelden van o.a. een regenboog en een reuzenhand. Die spraken ook wel aan. We hobbelden weer naar beneden, aten wat in de stad en reden weer terug naar de camping. Nog even springen op het springkussen en lekker naar bed.

Dag 5 - woensdag 20 juli 2022

Vandaag gaan we een stukje verder Noorwegen in. Op naar de Olympische stad Lillehammer. We laten de stad achter ons en rijden via allerlei tunnels langzaam een ansichtkaart in. Wat een prachtige weg was dit al. Langs het water en tussen de bergen. Het water iets blauwig, de bergen vol groene ‘Bob Ross’-bomen. We reden Lillehammer in en zagen de skipistes liggen. Er was ook weer een prachtig aangelegde speeltuin, dus ja, een stop was al snel gemaakt. Een mooie beloning voor onze meiden die het prima volhielden tijdens de rit. Niet dat ze veel oog hadden voor al het natuurschoon, maar ze vermaakten zichzelf met een rollenspel met hun knuffels en met een bakje fruit, chips of een krentenbol. We reden daarna nog een kort rondje door Lillehammer, maar het was al einde middag, dus besloten we naar de camping te gaan. Op de camping stonden we heerlijk, vlakbij het water. We hebben gebarbecued en de meiden konden lekker spelen bij de speeltuin dichtbij. Het weer was ook nog erg lekker. We genieten er extra van, want we weten niet hoe lang wij deze vakantie nog in korte broek/jurkjes zullen lopen. Ondertussen liggen de meiden weer op bed en ruimen wij de spullen van vandaag even op. Daarna nog wat klaar zoeken voor morgen. We gaan naar het Hunderfossen park. Een soort Efteling. Ook met Efteling prijzen.

We houden jullie op de hoogte.

• 20 Juli 2022 - 22:08

Ron En Bep:

Wat een mooi verslag van jullie belevenissen. Fijn dat jullie allemaal zo genieten ook wat je schrijft van Anna en Roos. Gefeliciteerd met de geboorte van jullie neefje. We kijken weer uit naar het vervolg van de reis. Heel veel plezier verder. Liefs van ons

• 20 Juli 2022 - 22:10

Johan Blom:

Druk bezig geniet

• 20 Juli 2022 - 22:24

Nico En Karin:

Wat weer mooi om te lezen wat jullie allemaal mee maken. Leuk dat jullie dit willen delen. Met de foto’s erbij reizen we een beetje mee.

• 20 Juli 2022 - 22:32

Yvonne:

Wohhhwww wat een belevenis voor jullie allemaal. Was het de zeemeermin Lorelei . Die lokte de schippers naar haar toe en zijn met man en muis vergaan. Weer gaaf om alles te lezen. Jullie vermaken je wel. Doe voorzichtig

• 20 Juli 2022 - 23:39

Nadia, Mara, Ruben En Erwin:

Weer mooi beschreven, kunnen wij uitgebreid bijhouden hoe het met jullie gaat. Groetjes van Nadia, Mara, Ruben en Erwin.

• 21 Juli 2022 - 08:01

Rosanne Vd G:

Weer leuk om te lezen. Jullie beleven mooi dingen!! Mooi dat de meiden ook zo genieten en goed mee doen!
    Veel plezier weer verder!
    Groetjes Rosanne

• 24 Juli 2022 - 08:23

Tiny:

Wat een leuke fotos, en mooi geschreven Marijke.
    Leuk dat jullie het delen.
    Groetjes vanaf Egmond Binnen.