Hunderfossenpark, watervallen, sneeuw en bergen - Reisverslag uit Briksdalsbre, Noorwegen van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu Hunderfossenpark, watervallen, sneeuw en bergen - Reisverslag uit Briksdalsbre, Noorwegen van Marijke of Jacob Jan Blom - WaarBenJij.nu

Hunderfossenpark, watervallen, sneeuw en bergen

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke of Jacob Jan

24 Juli 2022 | Noorwegen, Briksdalsbre

Dag 6 - donderdag 21 juli 2022

Anna was al vroeg wakker, want: vandaag gaan we naar het Hunderfossen park! Broodje eten, spullen pakken enhet park in! Er werd gewaarschuwd voor lange rijen en drukte, maar hier hebben wij gelukkig totaal geen last van gehad. We hebben zo’n beetje alle attracties gehad, zelf de kinderachtbaan en papa en mama de grote achtbaan. Ook was er een John Deere trekkerbaan en een speciale binnen speeltuin. Het is een leuk park voor vooral jonge kinderen, met weinig echt grote spannende attracties. Voor Anna en Roos was het perfect! Er was zelfs een sprookjeskasteel met echte prins en prinses die een klein (muzikaal) toneelstukje deden in de rij. Er was een heel groot standbeeld van een trol (die we achteraf vanaf de camping al konden zien), er was een energiecentrum, waar je allerlei dingen met water, magneten, warmte etc uitgelegd kon krijgen. Wel veel in het Noors. Anna en Roos vonden vooral het water gedeelte interessant (natuurlijk). Ze hadden immers hun ‘watershirt’ al aan vandaag. Dat was niet voor niets. Want naast een gewone speeltuin, was er ook een grote waterspeeltuin! Papa en mama konden even neerstrijken op de ligbedden en de meiden vermaakten zich met fonteinen, waterspuiten en glijbanen. We hadden prima weer. Het heeft een klein uurtje geregend, deze tijd hebben we binnenvertier gezocht en in een winkeltje een prinsessenring voor de meiden gekocht. Om 18:00 ging het park normaal dicht, maar sommige attracties hadden nog een bonus uur. Daarmee konden we nog in de wildwaterbaan waarbij mama nog even helemaal nat werd! Daarna was het echt tijd om naar de camping te gaan, een snelle pasta te eten en lekker te gaan slapen.

Dag 7 - vrijdag 22 juli 2022

Vandaag startte iets kouder. Even een lange broek en een vest aan. Gelukkig werd dit vandaag wel beter. Al hadden we voor vandaag toch een lange rit staan. Nog even in de speeltuin spelen en een rondje langs de grote trol en de kinderachtbaan en toen begonnen we aan een lange reis naar het westen. Doel: de ‘Trollstigen’, een steile bergpas (geen zorgen, die wordt ook door touringcars gedaan) langs hoge bergtoppen en watervallen. Anna voelde zich niet helemaal lekker na het tekenen en kleuren tijdens de rit, dus hield zich een beetje rustig. Na 2 uur rijden stopten we even voorbij Dombas voor een broodje en wat drinken. Het was een mooie uitzicht plek. We keken het dal in tussen steeds hoger wordende bergwanden en in de verte zagen we bergtoppen met sneeuw! Het was aangenaam weer geworden, we rolden in het gras en genoten. En weer door, steeds verder de hoge bergen in. Langs prachtig hoge bergwanden en watervallen. Bij de daling ging het mis, Anna was toch echt wagenziek en moest spugen. Gelukkig maakte Anna er zelf weinig van en lachte en zong al snel weer, maar wij besloten toch een camping eerder te pakken voor Anna (en om een wasmachine te zoeken voor de vieze kleding). Gelukkig waren we er al bijna en streken wij neer op een camping vlak voor de Trollstigen. De meiden checkten de speeltuin, wij de prachtige blauwgroene waterstroom die met veel kracht langs de camping stroomde. In de camping keuken bakten we pannenkoeken en toen was het zomaar weer laat. Het blijft hier langer licht, dus merk je bijna niet dat het steeds later wordt.

Dag 8 - zaterdag 23 juli 2022

Nieuwe ronde, nieuwe kansen vandaag. We hebben goed geslapen, én we hebben wat tabletjes Primatour (tegen wagenziekte) gekregen van vriendelijke medelanders. Er staan op deze camping opvallend veel Nederlanders. Op eerdere campings zijn we tot nu toe nog bijna alleen maar Noren en een enkele Duitser tegengekomen. Dat is hier dus anders. Ook wel even leuk: ervaringen en tips uitwisselen.

Ontbijten tussen de bergen leverde echt prachtige plaatjes op. Wauw wat zitten we hier mooi! Nadat de zon tussen de bergen door piepte werd het ook nog eens heerlijk warm. We mochten hier toch tot uiterlijk 12 uur staan? Doen we. De combi zij speeltuin, wij genieten van de natuur was weer gemaakt. Daarna konden we beginnen aan de trollentrap (Trollstigen). Aan de voet van de bergpas werden wij met een verkeersbord nog even gewaarschuwd voor de mogelijk aanwezige trollen. Grappig. Wat betreft het uitzicht en de natuurpracht werden wij ook zeker niet teleurgesteld. Wauw, gewoon wauw! Krachtige watervallen en enorme vergezichten. Na diverse tussenstops hadden wij de trollstigen getrotseerd en konden wij te voet het uitzichtpunt van bovenaf bereiken. De kinderen gingen ook mee en vonden dit ook erg indrukwekkend op hun eigen manier. Er was ook een plekje waar je kon pootje baden in het (ijskoude) water. Dat vonden Anna en Roos ook wel erg interessant. En dat we dat water ook nog konden drinken was helemaal bijzonder! We hebben ons flesje gevuld en meegenomen. Daarna de Trollen, Vikings, elanden en wollen truien even bewonderd in de souvenirshop en weer in de camper! Er volgde een weg langs sneeuw, schapen op de weg, een veerpontje (waarbij we niets konden zien omdat we in de camper bleven) en een uitkijkpunt waar je de waterval kon aanraken. We maakten nog best wat tussenstops, waarbij wij even uitstapten en de meiden achter op het bed weer even konden spelen met de meegebrachte playmobil. Bedoeling was om te eindigen bij een camping in Geiranger. Dit was een flinke afdaling naar een prachtig fjord waar een aantal dagen in de week een gigantisch cruiseschip naar toe komt (vandaag helaas niet). We waren niet de enige. De campings waren volledig vol (voor campers) en dus eindigden we op een parkeerplaats met alsnog een niet onaardig uitzicht. Een teleurstelling voor Anna, omdat er geen speeltuin was.

Dag 9 - zondag 24 juli 2022

We sliepen pas laat, dus werden ook pas 8:30 wakker. Rustig aan ontbeten met het waanzinnige uitzicht. Ook de meiden vermaakten zich nog prima, dus vertrokken we pas na elven in plaats van ‘op tijd’. We slingerden lekker de bergen in en de Bob Ross naaldbomen maakten plaats voor andere bomen (geen kenner sorry). Ook kwamen er steeds meer sneeuwtoppen tevoorschijn. Hier en daar zomaar stukken sneeuw langs de kant terwijl we hoger en hoger reden. Wederom met ook prachtige vergezichten en vele watervallen. Na het hoogste punt van vandaag kwam de afdaling, die vooral in tunnels plaatsvond. Een kronkelweg van de hoofdweg af, richting Briksdal, waar een gletsjer te vinden is. Een laatste pikdonkere (buis)tunnel -waar groot licht geen overbodige luxe was- en we kwamen aan bij camping Gryta. Wederom met mooi uitzicht en een kletterende waterval op de achtergrond. Helaas was dat niet enige water dat viel, want hier hadden wij ook echt wel even regen. Jammer, want anders hadden wij hier een (voor campinggasten gratis) bootje of kayak gepakt om even het water op te gaan. Wie weet lukt dit morgen. Het weer verandert hier veel in de bergen. (Leuke cliffhanger he?)

• 24 Juli 2022 - 22:55

Marlies :

Mooi zoals het wordt beschreven, ook een hele belevenis voor Anna en Roos. Geniet van wat er nog komen gaat. Dikke kus Marlies

• 24 Juli 2022 - 23:09

Nadia, Erwin, Mara En Ruben:

Wat een mooie ervaringen maken jullie samen! Heerlijk om te lezen! Geniet lekker Groetjes van Nadia, Erwin, Mara en Ruben.

• 25 Juli 2022 - 10:03

Angela Bruin:

Klinkt allemaal onwijs leuk. Lekker genieten met elkaar

• 25 Juli 2022 - 15:27

Bep V. Ravenswaaij:

Wat is het toch genieten om jullie belevenissen te lezen, grandioos. Kijk al weer uit naar het volgende. Heel veel plezier bij het voorzetten van jullie reis. Lieve groetjes van ons

• 25 Juli 2022 - 18:55

Nico En Karin:

Wat weer een paar mooie dagen, zo te lezen. Fijn dat jullie zo samen kunnen genieten, zoveel te beleven voor jong en ouder.
    En die prachtige natuur, geniet er nog even van. Groetjes